Funkční sektor dopravy působící na kvalitní dopravní infrastruktuře je jednou ze základních podmínek konkurenceschopnosti české ekonomiky. Bez jeho rozvoje není možný ekonomický růst, obchodní činnosti a zapojení do globální ekonomiky. Doprava je průřezovou činností s fatálním dopadem do všech oblastí národního hospodářství a je zároveň základní podmínkou běžného fungování společnosti. Doprava tvoří významnou součást HDP České republiky. Na jejím trhu působí zhruba 40 tisíc firem z nejrůznějších oblastí dopravy. Podle údajů Českého statistického úřadu zaměstnávají tyto společnosti kolem 300 tisíc pracovníků a generují tržby na úrovni 500 miliard korun. Vzhled k poloze ve středu Evropy má česká doprava na českém hrubém domácím produktu podíl více než devět procent, oproti 5,6%, která má doprava v EU.
Sektor dopravy v ČR má řadu nedořešených problémů, které mohou limitovat jeho rozvoj. Mezi nejvýznamnější problémy patří následující okruhy z oblasti lidských zdrojů:
1. Absolventi škol dopravních oborů vstupující do praxe nejsou schopni v dostatečném počtu a kvalitě nahrazovat přirozený úbytek lidských zdrojů v důsledku odchodů do důchodu a stabilizovat tak lidské zdroje v dopravě.
2. Legislativa v kvalifikačních požadavcích neakcentuje kvalifikační možnosti vyplývající např. ze Zákona 179/2006 o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a nenapomáhá řešit současnou situaci v dopravě, neboť pro uplatnění nezaměstnaných v dopravě nejsou vytvořeny dostatečné možnosti v oblasti rekvalifikačních programů.
Jedním z klíčových nástrojů, jakým chce Sektorová rada výše uvedené problémy řešit, je realizace Sektorové dohody pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby. Vizí sektorové dohody je zajistit podklady určující předpokládané potřeby pracovníků v dopravě a to zejména v rozhodných profesích. Dostatek kvalifikovaných lidských zdrojů a efektivní možnosti financování jejich kvalifikací jsou nezbytné předpoklady pro stabilizaci sektoru, která je nezbytná pro rozvoj národního hospodářství ČR a hospodářský růst.
Nástrojem k dosažení tohoto cíle je spolupráce se školskými subjekty, krajskými samosprávami, Úřadem práce ČR, MŠMT a Ministerstvem dopravy ČR.
Mottem Sektorové dohody pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby je: "Poskytovat vzdělání se musí vyplatit všem zúčastněným".
Sektorová rada pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby je intenzivně zapojena do práce na rozvoji systémů Národní soustavy povolání a Národní soustavy kvalifikací. V SR jsou zastoupeni nejvýznamnější zaměstnavatelé a jejich střešní organizace ze všech druhů dopravy. K tomu složení je ještě nutno přičíst řádově desítky dalších odborníků zapojených ve formě členů pracovních skupin a další desítky v pozicích stvrzovatelů výstupů činnosti SR.
Petr Kašík, předseda SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby