Obchodní činnost zahrnující maloobchod a velkoobchod jsou tradičními odvětvími českého hospodářství. Marketing a reklama patří v dnešní moderní době k významným a rostoucím oborům, které jsou velmi těsně spojeny právě s obchodní činností, nikoliv však pouze s ní. Střešní organizací sdružující nejvýznamnější část subjektů působících a podnikajících v těchto oblastech je Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky. Ten působí v naší zemi již od roku 1991. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, subjekty v něm zastoupené a další významní zástupci zaměstnavatelů nominovali své zástupce jako členy Sektorové rady pro obchod a marketing. Tato sektorová rada patří mezi „nové sektorové rady“, byla založena v lednu 2011. Za předchůdce SR pro obchod a marketing lze považovat „Expertní tým Prodavači“, který v předchozím období popsal nejběžnější typové pozice a povolání z oblasti maloobchodu a také vytvořil standardy čtyř profesních kvalifikací taktéž z oblasti maloobchodu. Výsledky práce tohoto expertního týmu se staly základem struktury popisovaných jednotek práce a profesních kvalifikací. Od počátku své činnosti se sektorová rada zaměřila především na vytvoření co nejúplnější struktury jednotek práce vyskytujících běžně na trhu práce v České republice. Po navržení cílového stavu odpovídajícího aktuální podobě trhu práce začaly jednotlivé pracovní skupiny tuto strukturu naplňovat popisy povolání a typových pozic, v čemž pokračují i v letošním roce. Loňský rok byl tedy zaměřen především na co nejkompletnější popis jednotek práce. Na přelomu roku byla po vyhodnocení jednotlivými členy SR navržena tvorba profesních kvalifikací k jednotkám práce, u nichž lze předpokládat jejich význam pro lepší kvalitu a vyšší flexibilitu pracovních sil v sektoru. Věřím, že popisy vytvořené v katalogu NSP budou ku prospěchu široké veřejnosti nejen v poradenské činnosti v oblasti kariérového poradenství. Zároveň doufám, že vytvářené profesní kvalifikace pomohou našemu sektoru v udržení a rozvoji kvalifikovaných pracovníků, které považuji za jeden z nejvýznamnějších pilířů další prosperity.
Ing. Zdeněk Juračka, předseda SR pro obchod a marketing